سکوت پرحرف

عشق .دنیای بچه ها.زندگی .خداخدا

سکوت پرحرف

عشق .دنیای بچه ها.زندگی .خداخدا

سکوت پرحرف

نداره خودتون توضیحش بدید اصلا توضیح و نتیجه همه چی دست خودتونه حتی خودتون میتونید جهنمتون و بهشت کنید میگم جریانشو

این مطالب و عنوانش و میگن برای کودکان پییش دبستانی

کودکان در حین رشد، از طریق بازی فرایند یادگیری را طی می کنند، لذا بین بازی و یادگیری فرقی نمی گذارند. آنها در حین بازی با اشیاء و افکار مختلف، به صورت ناخودآگاه در حال یادگیری هستند. والدین عزیز باید فرصت های مناسب را فراهم آورند تا علاوه بر ارضای نیاز بازی، کودک به امر یادگیری نیز بپردازد:
برای رسیدن به این هدف توجه به نکات زیر ضروری است:
1- برای بازی با کودک زمان مناسبی را انتخاب کنید.
2- در بازی به او آرامش دهید، در حد توانایی هایش، از او انتظار داشته باشید و در صورت عدم موفقیت او را تنبیه یا سرکوب نکنید.
3- در حین بازی، تمام حواس تان معطوف به بازی باشد و به هیچ کار دیگری مشغول نشوید.
4- در تمام مراحل بازی، کودک را تشویق کنید.
ما، در هر شماره با توجه به یک موضوع آموزشی، بازی و فعالیت های هدف داری در اختیارتان قرار می دهیم تا در جهت رشد جسمی، ذهنی و فکری فرزندتان از آنها استفاده کنید
می توانید این بازی ها را جمع آوری کرده، در زمان های مناسب از آن استفاده کنید و به مادران دیگر نیز ارایه دهید.

تبیان زنجان www.tebyan-zn.ir

حس شنوایی

گوش دادن فعال از از حواس پنجگانه یی است که از ساعات اولیه ی به دنیا آمدن کودک آغاز می شود، این کار فقط با عضو گوش صورت نمی گیرد، بلکه با تمام اعضای بدن انجام می شود، مثل نگاه کردن به طرف مقابل، تمرکز و دقت، واکنش به گفت ها و صداها و ...
گوش دادن فعال مقدمه ی عمل است، پس باید قدم اول صحیح برداشته شود تا فعالیت های بعدی نیز موفقیت آمیز باشد. کودک را در کسب این عادت هدایت کنید.
گوش دادن فعال مقدمه ی عمل است، پس باید قدم اول صحیح برداشته شود تا فعالیت های بعدی نیز موفقیت آمیز باشد. کودک را در کسب این عادت هدایت کنید.

بازی:

ضربه بزن و گوش بده
هدف: گوش دادن فعال، شناخت صداهای مختلف بم، زیر، نازک و ....
وسایل مورد نیاز: لیوان غیرپلاستیکی، آب، چوب باریک یا مداد.

تبیان زنجان www.tebyan-zn.ir

طرز بازی

*لیوان ها را در یک ردیف بچینید و در آنها به مقدار متفاوت آب بریزید (پر، نیمه پر، لب پر، ...)
*چوب بلند یا یک مداد به کودک بدهید و از او بخواهید تا به لیوان ها ضربه زده و به صدای آنها گوش دهد. شنیدن صداهای متفاوت برای کودک لذت بخش است.
*سعی کنید کودک را به سمتی هدایت کنید تا به ضربه هایش ریتم بدهد. مثلاً دو ضربه به لیوان اول، یک ضربه به لیوان دوم و این ریتم را برای لیوان های بعدی نیز تکرار کند.
*همگام با ضربه های ریتم دار، سرود کوتاهی (هماهنگ با ریتم و ضربه های کودک) بخوانید تا نتیجه فعالیت برایش خوشایندتر شود.

کاردستی «زنگوله ی کاغذی»

هدف: تقویت حس شنوایی، افزایش دقت و تمرکز، بازی و سرگرمی.
وسایل مورد نیاز: جعبه ی مقوایی کوچک در ابعاد حدود 15 × 15 سانتی متر، رنگ گواش و قلم مو، تعدادی مروارید، کاغذ سفید

تبیان زنجان www.tebyan-zn.ir

طرز ساخت:

*هدف فعالیت را در ساخت زنگوله ی کاغذی به کودک توضیح دهید.
*مرواریدها را داخل جعبه ریخته و آن را با کاغذ سفید کادو کنید.
*رنگ گواش و قلم مو را در اختیار کودک قرار دهید تا او به دلخواه خود با قلم مو جعبه را رنگ بزند یا هر طور مایل است آن را تزیین کند.
*در یکی از ابعاد مکعب، دو سوراخ ایجاد کرده و نخ را از آنها عبور دهید و دو سر آن را گره بزنید.
*زنگوله ی کاغذی آماده است. اجازه دهید کودک با آن بازی کند و از صدای آن لذت ببرد.
*برای لذت بیشتر کودک از کاردستی اش با او بازی کنید:
*چشمان او را با دستمالی ببندید.
*با تغییر مکان خود، زنگوله ی کاغذ را به صدا در آورید با توجه به صدای آن شما را پیدا کند.
*جای خود را با کودک عوض کنید و به بازی هیجان بدهید.
*کودک با کلمه ی جغجغه جمله بسازد.
*درباره جغجغه های دوره ی کودکی او (شکل، رنگ، طرح) صحبت کنید. او از شنیدن خاطرات کودکی اش بسیار لذت می برد.

تبیان زنجان www.tebyan-zn.ir

سرود

دینگ دینگ، دینگ دینگ، دینگ دینگ، دنگ
ساعت هی می زنه زنگ
چه چه، چه چه، چه چه، چه
بلبل می خونه، به به
بوق بوق، بوق بوق بوق بوق بوق
ماشین هی می زنه بوق
خدا چه مهربونه
به ما دو گوش بخشیده
ما می شنویم صداها
به کمک این گوش ها

خواهش کودکانه:

پدرها و مادرهای عزیز
از زدن برچسبهای نامطلوب مانند تنبل، شیطان، لجباز، دست و پا چلفتی و ... به من خودداری کنید!

بازی: «تکمیل کلمات»

هدف: گوش دادن فعال، تقویت دقت و تمرکز، آشنایی با مفاهیم ریاضی، افزایش خزانه ی لغات.
وسایل مورد نیاز: فهرستی از جملاتی همراه با مفاهیم کوچک و بزرگ، بالا و پایین، دور و نزدیک، سبک وسنگین و ....

تبیان زنجان www.tebyan-zn.ir

طرز بازی

جمله ی کاملی را با یک جای خالی به کودک بگویید، جملاتی از قبیل «اتومبیل از دوچرخه ... است، فیل از موش... است یا...
*کودک باید کلمه ی مناسب را پیشنهاد دهد.
*تشویق را فراموش نکنید تا کودک انگیزه ی ادامه ی بازی را داشته باشد.
*کودک برای شما جمله بگوید، یعنی نقش خود را عوض کنید و بازی را ادامه دهید.
*ذهن کودک را فعال کنید.

آقا موشه و گربه بدجنس

یکی بود یکی نبود، آقا موشه و خونواده ش به همراه موش های دیگه در انبار بزرگی زندگی می کردن. این انبار کنار یه مزرعه سرسبز قرار داشت که در اون حیوونایی مثل سنجاب و خرگوش زندگی می کردن. خونواده ی آقا موشه جای خیلی راحتی برای زندگی داشتن، ولی در مزرعه یه گربه ی زرنگ هم بود که موشا از اون خیلی می ترسیدن. اونا با اینکه خیلی مراقب بودن تا شکار گربه نشن، ولی گربه ناقلا آهسته و یواش یواش به موشا نزدیک می شد. موشا صدای پای او رو نمی شنیدن و تا می خواستن فرار کنن، گربه اونا رو می گرفت. یه روز آقا موشه علاوه بر موش های انبار، سنجاب و خرگوش رو هم صدا کرد تا با هم مشورت کنن و راه حلی برای نجات جون شون پیدا کنن.
یکی از موش ها پیشنهاد کرد: «همیشه به نوبت یه موش نگهبانی بده تا هر وقت گربه وارد انبار شد، بقیه رو خبر کنه.» به نظر شما این فکر خوبی بود؟ آقا موشه فکر کرد و گفت: «راه حل خوبی نیست، چون گربه خیلی آهسته حرکت می کنه و بی صدا وارد انبار می شه، پس موش نگهبان هم نمی تونه صدای پاش رو بشنوه و بقیه رو خبر کنه.» یه موش دیگه پیشنهاد کرد: «محل جدیدی رو برای زندگی انتخاب کنیم.» بقیه ی موش ها مخالفت کردن، چون زمستون در راه بود و برای پیدا کردن محل جدید زمان زیادی نداشتن. بچه ها، شما چه راه حلی رو پیشنهاد می کنین؟ خوب فکر کنید.
سنجاب کوچولو گفت: «به نظر من بهترین راه اینه که کاری کنیم تا وقتی گربه حرکت می کنه صدایی ایجاد بشه تا ما بشنویم.» به نظر شما سنجاب کوچولو چه فکری داره؟
سنجاب گفت: «من تو لونه م یه زنگوله دارم. باید اون رو به دم گربه ببندین تا وقتی اون راه می ره صدا بده و شما با شنیدن صدای زنگوله قایم بشین.» موش ها از پیشنهاد سنجاب خوشحال شدن، ولی چه کسی باید این کار رو می کرد؟
خرگوش سفید گفت: «لونه ی من نزدیک لونه ی گربه س. شب وقتی گربه خوابش برد، من زنگوله رو به دمش می بندم.» موش ها از اینکه دوستای خوبی مثل سنجاب و خرگوش داشتن خوشحال شدن و از اونا تشکر کردن. بله گلم، از او به بعد موش ها وقتی صدای زنگوله رو می شنیدن، می فهمیدن که گربه وارد انبار شده و فوری پنهان می شدن.

تبیان زنجان www.tebyan-zn.ir

مفاهیم نقاشی کودکان

نویسنده: نازیلا سرهنگی
هنگامی که از نقاشی کودکان به عنوان یک آزمون روانشناختی استفاده می شود. باید چند نکته را در نظر گرفت. کودک باید با آرامش و آسودگی نقاشی را ترسیم کند. کشیدن یک نقاشی پس از یک تنش آنی یا عدم تعادل روحی کمکی به ما نمی کند. باید صبر کرد تا کودک این دوران را طی کند. سپس به این کار اقدام کرد. هیچ گاه به کودک الگو و سرمشق مشخصی داده نشود؛ صرفاً یک سرنخ کوچک( مانند درخت یا خانه ترسیم کن) کافی است تا کودک قوه ی تخیلش را به کار بیندازد. این نکته را نیز فراموش نکنید که در حین نقاشی در ارتباط با نوع نقاشی یا رنگ آمیزی ابراز نظر نکنید. کودک تان پس از دیدن یک فیلم هیجانی یا غم انگیز نمی تواند یک منظره ی آرام و دلپذیر بکشد. زیرا تمام نقاشی های کشیده شده توسط کودک بازتاب افکار و احساسات او در طی اوقات گذشته است.

الف) رنگین کمان نشان دهنده ی نوعی قدرت است که در کنار آن می توان آرامش و حمایت مورد نیاز را بدست آورد. کشیدن درخت و پرنده ی زیر این رنگین کمان کاملاً مبین این مسأله است. ممکن است کودک در حال حاضر نیاز به این حمایت داشته باشد یا پس از گذر از یک دوره ی خاص نیازخود را به حمایت نشان دهد.

کوه ها و نوع ترسیم آنها باز هم نمایانگر نیاز به عطوفت مادرانه، عشق و حمایت مادر است و به نوعی وابستگی را توجیه می کند. لانه ی روی درخت بیان کننده ی کانون زندگی و آرامش است که زیر چتر حمایت این قدرت بدست می آید. درونگرایی و رازداری از خصوصیات این کودک است. پدر به دلایلی مانند مشغله کاری، ارتباط کمرنگ تری در ذهنیت این کودک دارد و او همچنان سعی می کند بیشتر مورد توجه مادر خود قرار گرفته، بیشتر مورد تشویق و حمایت قرار بگیرد و پدر جایگاه خود را به عنوان سرچشمه ی نیرو و علم در زندگی او بدست بیاورد.
ب) نیاز به حمایت و ایمنی در شکل کشیده شده ی درختان دیده می شود که البته این حالت در کودکانی که سن ورود به مدارس ابتدایی را دارند بیشتر جلوه گر است. تمایل به یکی شدن با افراد خانواده و مقبول بودن در محیط خانوادگی از خصوصیات این کودک است. رازداری یا کمرویی در شکل کشیده شده به چشم می خورد که نشان دهنده ی این است که کودک نمی تواند به راحتی با دیگران ارتباط برقرار کند. استفاده از رنگ تیره برای خانه، خود دلیل دیگری بر این برون گرایی است. آرمان گرایی، خیالپردازی و کوشش جهت هماهنگی با قوانین از دیگر مشخصات نقاشی است. ارتباط با پدر به صورتی کمرنگ دیده می شود، ولی پدر به عنوان منبع قدرت و دانش برای این کودک پذیرفته شده است.
منبع:نشریه 7 روز زندگی، شماره 95.

  • ابوالفضل قشقائی زاده

خودتان قضاوت کنید

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">